Kenneth Bamberg
Koteka Impressions
Kuvaajaesittely
Ahvenanmaalla syntynyt Kenneth Bamberg (s.1981) valmistui taiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta vuonna 2011. Toistuva teema Bambergin töissä on kulttuuriset tapamme jäsentää miehisyyttä. Tavoitteena Bambergilla on perinteen avulla haastaa tuttu/ pysyvänä pitämämme ja antaa tilaa uusille näkymille. Hänen teoksiaan on esitetty lukuisissa yksityis- ja yhteisnäyttelyissä kotimaassa sekä mm. Freiesin museossa Berliinissä, Nau galleryssa Tukholmassa ja Winterhurin valokuvamuseossa Zurichissa. Bambergin teoksia on hankittu julkisiin ja yksityisiin kokoelmiin Suomessa, Ruotsissa ja Ahvenanmaalla.
Näin ensimmäisen kerran kotekan eli peniskotelon tai -suojan Melanesiassa otetuissa valokuvissa Kulttuurien museossa Helsingissä.
Se oli tehty kalebassista ja simpukoista ja peitti muuten alastoman miehen siittimen. Se palautti mieleeni, kuinka kerran varhaislapsuudessani koristelin pippelini erivärisillä, kauniilla nauhoilla. Esitellessäni koristeltua sukukalleuttani mummolleni ymmärsin hänen katseestaan tehneeni jotain sopimatonta.
Muisto ja kuva kotekasta herättivät minussa kysymyksen siitä, miten suhtautuisimme penissuojaan, jos se siirrettäisiin nykypäivän länsimaiseen kulttuuriin. Mitä annettavaa traditionaalisella, falloksen muotoisella miehuuden symbolilla voisi olla ja millaisia muotoja moderni koteka saisi?
Kotekoita käytetään Melanesian, Etelä-Amerikan ja Afrikan heimokulttuureissa. Peniskoteloiden ulkomuoto ja merkitys vaihtelevat eri alueiden ja heimojen välillä. Kotekoja saatetaan käyttää niin asusteena, rituaaliesineenä kuin puhtaasti käytännön syistä. Kysyin eri-ikäisiltä ja -taustaisilta ahvenanmaalaisilta miehiltä, haluaisivatko he rakentaa oman kotekansa ja tulla kuvatuiksi sen kanssa.
Oma kotekani on rakennettu haravasta, metalliverkosta ja kukkakorista. Haravan piikit symboloivat minulle elämän eri polkuja, joista valita, vihreä väri taas viattomuutta, joka muistuttaa minua siitä ensimmäisestä kerrasta, kun koristauduin johonkin samankaltaiseen.